Τα δύο μοντέλα για την παραγωγή επικοινωνιακού υλικού σε μια οργάνωση

Με αυτό το άρθρο εγκαινιάζουμε μια σειρά από blog posts στα οποία θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις σε προβλήματα που απασχολούν τις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών σχετικά με την επικοινωνία τους στα social media (και όχι μόνο).

Δουλειά, δουλειά και από postάκια τίποτα

Ξεκινάμε με ένα πολύ συχνό παράπονο ότι, παρότι υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα, αυτή δεν βρίσκει το δρόμο της για τα social media της οργάνωσης, με αποτέλεσμα να χάνεται και να ξεχνιέται.

Αυτό το παράδοξο μπορούμε να το εξηγήσουμε αρχικά αναγνωρίζοντας ότι είναι ένα κυκλικό πρόβλημα: όσο περισσότερο χρόνο ασχολείσαι στην κύρια δραστηριότητα της οργάνωσης, τόσος λιγότερος χρόνος μένει για επικοινωνία.

Αυτή η στάση είναι απολύτως κατανοητή δεδομένου ότι οι οργανώσεις έχουν δημιουργηθεί για να υποστηρίξουν μια συγκεκριμένη δράση άρα οι πόροι που δεν αφιερώνονται εκεί θεωρούνται εξ ορισμού “χαμένοι”.

Ωστόσο, όπως πρέπει να γνωρίζουμε η επικοινωνία δεν πρέπει να παραγκωνίζεται μιας και δημιουργεί ευκαιρίες για σύνδεση με υποστηρικτές και εθελοντές, ενώ δεν αποκλείεται να αποτελεί και τυπική υποχρέωση της οργάνωσης απέναντι σε κάποιον χρηματοδότη.

Άλλοι λόγοι που οδηγούν την επικοινωνία σε δεύτερη μοίρα μπορεί να είναι:

  • Περιορισμένοι πόροι: Οι ΜΚΟ, ειδικά οι μικρότερες, στερούνται συχνά του απαραίτητου χρόνου, προσωπικού και οικονομικών πόρων για την επαγγελματική παραγωγή περιεχομένου.
  • Έλλειψη τεχνογνωσίας: Η δημιουργία engaging περιεχομένου στα social media απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες που δεν υπάρχουν πάντα εντός του οργανισμού.
  • Ποικιλία θεμάτων: Οι ΜΚΟ αγγίζουν ευρύ φάσμα θεμάτων, καθιστώντας δύσκολη τη δημιουργία ομοιογενούς και ενδιαφέροντος περιεχομένου για το ευρύ κοινό.
  • Διαχείριση πολλαπλών καναλιών: Η παρουσία σε διάφορες πλατφόρμες social media αυξάνει τον όγκο εργασίας και τον χρόνο που απαιτείται για τη διαχείριση και παραγωγή περιεχομένου.

Ως αποτέλεσμα, οι ΜΚΟ δυσκολεύονται να:

  • Διατηρήσουν σταθερή ροή δημοσιεύσεων: Συχνά παρατηρούνται κενά ή άνιση συχνότητα δημοσιεύσεων.
  • Προσελκύσουν και διατηρήσουν το ενδιαφέρον του κοινού: Το περιεχόμενο ίσως να μην είναι αρκετά engaging ή να μην ταιριάζει στις προτιμήσεις του target audience.
  • Μετρήσουν την αποτελεσματικότητα: Η έλλειψη στρατηγικής και μετρήσεων δυσχεραίνει την αξιολόγηση της απήχησης του περιεχομένου και την τροποποίηση της προσέγγισης.

Δύο προτάσεις για τη λύση στο παράδοξο της επικοινωνίας

Επομένως, αυτό που έχουμε ανάγκη είναι να βρούμε έναν τρόπο να διαχειριζόμαστε την επικοινωνία μας χωρίς ταυτόχρονα να δημιουργούμε υπερβολικό φόρτο εργασίας στους ανθρώπους της οργάνωσής μας. Από αυτή την ανάγκη προκύπτουν τα δύο μοντέλα που θα περιγράψουμε εδώ:

Μοντέλο Α: Κάνε δουλειά σου

(το reactive μοντέλο μιας δημοσίευσης)

Η ονοματοδοσία του μοντέλου μας τα λέει όλα: Συνεχίστε κανονικά και απλώς κάνετε τη δουλειά σας. Η δράση της οργάνωσής μας έχει την απόλυτη προτεραιότητα και σίγουρα δεν μπορεί να πάει πίσω. ΩΣΤΟΣΟ, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ευκαιρίες επικοινωνίας που παράγονται από τη φυσική ροή της δουλειάς μας.

Για παράδειγμα, η οργάνωσή μας έχει προγραμματίσει μια δραστηριότητα σε έναν εξωτερικό χώρο; Αυτή η δράση θα μπορούσε να καλυφθεί από έναν εθελοντή μας ο οποίος θα τραβήξει μερικές φωτογραφίες τις οποίες θα μοιραστούμε αργότερα στα social media της οργάνωσης.

Στην πράξη, λοιπόν, εδώ αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να έχουμε τα μάτια μας και τα αυτιά μας ανοιχτά για επικοινωνία που θα προκύψει ως ευκαιρία μέσα από την ίδια τη δουλειά μας. Ξαναλέμε: δεν είναι η απόλυτη προτεραιότητά μας, αλλά αφού κάνεις το καλό, γιατί να το ρίξεις στο γιαλό;

Μοντέλο Β: Λέγε, λέγε

(το proactive μοντέλο μιας καμπάνιας)

Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε ως αφετηρία… τον τελικό μας στόχο! Έστω ότι ο στόχος μας είναι να εκπαιδεύσουμε το ευρύ κοινό πάνω στον τομέα δράσης μας. Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορούμε να βασιστούμε στην ευκαιριακή παραγωγή περιεχομένου, αν και όποτε βγάλουμε κάτι προς τα έξω, αλλά θα καταστρώσουμε εμείς ένα σχέδιο δράσης.

Για παράδειγμα, έστω ότι η δράση της οργάνωσής μας επικεντρώνεται στη συνηγορία για μια σπάνια πάθηση. Σε αυτή την περίπτωση η δουλειά μας περιλαμβάνει:

  • να εκπαιδεύσουμε το ευρύ κοινό για τα χαρακτηριστικά αυτής της πάθησης,
  • να συζητήσουμε για το κοινωνικό στίγμα που δημιουργεί στους φορείς της και
  • να κάνουμε κινήσεις για να το εξαλείψουμε.

Αυτό που θα κάνουμε είναι να σχεδιάσουμε μία καμπάνια επικοινωνίας για την ενημέρωση του κοινού που θα προσπαθεί να πετύχει τους παραπάνω στόχους. Η καμπάνια μας θα περιλαμβάνει π.χ.

  • τη δημιουργία μιας νέας ενότητας μέσα στην ιστοσελίδα μας,
  • την παραγωγή ενός βίντεο που θα παίξει στα social media της οργάνωσης για τουλάχιστον δύο με τρεις μήνες,
  • μία σειρά επαφών με ambassadors που θα δημιουργήσουν τα δικά τους μηνύματα στα δικά τους κανάλια, και ούτω καθεξής.

Όπως φαντάζεστε, μια τόσο μεγάλη καμπάνια είναι τρομερά απαιτητική από πλευράς χρόνου και πόρων, χρειάζεται σκέψη και σχεδιασμό και πρέπει να περάσει από διάφορα στάδια μέχρι να αποκτήσει την τελική της μορφή. Ταυτόχρονα, η στοχοθεσία μιας τέτοιας καμπάνιας μας είναι φιλόδοξη και συγκεκριμένη που δεν θα μπορούσε να υποστηριχθεί με μια απλή δημοσίευση στα social media.

Θετικά και αρνητικά του κάθε μοντέλου

Πάμε τώρα να δούμε στρατηγικά τί κερδίζουμε στην κάθε περίπτωση:

Μοντέλο Α: ReactiveΜοντέλο Β: Proactive
Αυθεντικό, αφιλτράριστο περιεχόμενο που χτίζει τη σύνδεσή μας με το ακροατήριό μαςΕξειδικευμένη παραγωγή περιεχομένου σε επιλεγμένα κανάλια
Γρήγορο, παράγεται εύκολα, καταναλώνεται τη στιγμή που παράγεταιΑργό, απαιτεί σκέψη και προετοιμασία
Συνήθως πιο έντονα χρωματισμένο με τις αξίες μας και την αισθητική μαςΘέλει επιπλέον προσπάθεια και σχεδιασμό για να μοιάζει δικό μας
Πιθανώς να μην υποστηρίζει τους στρατηγικούς μας στόχουςΑπόλυτα στοχευμένο στους στρατηγικούς μας στόχους
Δύσκολο να αξιολογηθείΠιο εύκολο να αξιολογηθεί (στοχοθεσία)
Κίνδυνος επανάληψης και υπερβολικής αυτοπροβολήςΚίνδυνος να θεωρηθεί τυποποιημένο και αδιάφορο
Σύγκριση ανάμεσα στα δύο μοντέλα επικοινωνίας

Ερωτήσεις για το σπίτι

Με ποιο από τα δύο μοντέλα θα λέγατε ότι τρέχει η επικοινωνία της οργάνωσής σας μέχρι σήμερα; Πόσο εύκολο είναι για εσάς να κρατήσετε τον ρυθμό της επικοινωνίας σας; Πόσο ψηλά είναι στις προτεραιότητές σας;

Και φυσικά, τι άλλες απορίες έχετε για τη διαχείριση της επικοινωνίας της οργάνωσής σας; Ποιά ερώτηση θα θέλατε πολύ να σας απαντήσουμε; Γράψτε μας ένα σχόλιο και θα επιστρέψουμε με ένα καινούργιο blog post ειδικά για την περίπτωσή σας!

Γραφτείτε συνδρομητές στο newsletter μας


Posted

in

by

Tags:

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *