Βάση Δεδομένων Επικοινωνίας ΜΚΟ

Η ιδέα για την ανάπτυξη των όσων θα σας περιγράψουμε παρακάτω έρχεται από αρκετά παλιά, ίσως από τις πρώτες μέρες της Sociality (τουτέστιν μία δεκαετία πίσω) και προτού ακόμη δώσω μορφή στην Stellar Partners όπως τη βλέπετε σήμερα.

Εισαγωγή

Σκοπός μας για ανάπτυξη της βάσης δεδομένων είναι να αποκτήσουμε μια εμπεριστατωμένη άποψη για την ορατότητα και το επίπεδο της ψηφιακής παρουσίας των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών στην Ελλάδα.

Στη σελίδα που διαβάζετε θέλουμε να καταγράψουμε τη μεθοδολογία μας μέχρι σήμερα αλλά και τα σχέδιά μας για το μέλλον, ακολουθώντας τη φιλοσοφία του ελεύθερου λογισμικού / λογισμικού ανοιχτού κώδικα.

Την ίδια στιγμή η συγκεκριμένη σελίδα ε’ομαο μια πρόσκληση για παρατηρήσεις και διορθώσεις στη μεθοδολογία μας ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι πιο ουσιαστικό και χρήσιμο για περισσότερους

Πηγές

Αρχικά ξεκινήσαμε να χτίζουμε τη βάση μας θέλοντας να πετύχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο “πλάτος”, δηλαδή καλύπτωντας όσο το δυνατόν περισσότερες οργανώσεις.

Κάθε φορά που ανακαλύπταμε ένα νέο σύνολο οργανώσεων, φροντίζαμε να το σκανάρουμε εξ ολοκλήρου και, εφόσον έχει κάποια σημασία για εμάς, να καταγράψουμε ξεχωριστά την πηγής της πληροφορίας.

Ενδεικτικά έγινε αναζήτηση οργανώσεων από:

Επιπλέον έχουν καταγραφεί οι παρακάτω πηγές οι οποίες δεν έχουν σκαναριστεί ακόμη (περισσότερα για αυτό στη συνέχεια).-

  • Ειδικό Μητρώο Εθελοντικών μη Κυβερνητικών Οργανώσεων
  • Μητρώο Περιφερειακών Ενοτήτων Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας Ιδιωτικού Τομέα μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα
  • Δεσμός
  • VoluntaryWork.gr
  • Mia Ora.gr
  • Pronoise.org

Στη συνέχεια έγινε χαρακτηρισμός των οργανώσεων σε κάποιες βασικές κατηγορίες με βάση το αντικείμενό τους π.χ. “Δικαιώματα”, “Υγεία”, “Περιβάλλον”, “Νεολαία”, κλπ. Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν έγινε με αυστηρά επιστημονικά κριτήρια, είναι ενδεικτικός και μόνο και εννοείται ότι χρήζει βελτίωσης και εξειδίκευσης.

Κριτήρια

Κατά τη διάρκεια ανάπτυξης της βάσης δεδομένων εφαρμόστηκε ένα (όχι ιδιαίτερα αυστηρό) φίλτρο για οργανώσεις που εμφάνιζαν κάποια συγκεκριμένα χρακτηριστικά:

Ιστορικότητα

Για παράδειγμα, δόθηκε μια προτεραιοποίηση σε οργανώσεις που έχουν δημόσια ψηφιακή παρουσία με μια ιστοσελίδα και στη συνέχεια στα social media. Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο έχει παραλειφθεί μία οργάνωση θα είναι γιατί δεν στάθηκε δυνατό να βρεθεί οποιοδήποτε ψηφιακό αποτύπωμα στο διαδίκτυο ή αν βρέθηκε θα ήταν προφανώς παλιό και εκτός λειτουργίας (π.χ. μια ιστοσελίδα που δεν έχει ανανεωθεί από το 2017).

Στη βάση μας δεν υπάρχει κάποιο φίλτρο που να ξεχωρίζει τις ενεργές από τις ανενεργές οργανώσεις. Ο λόγος είναι γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα να εκτιμήσουμε εξ αποστάσεως την κατάσταση της κάθε οργάνωσης με σιγουριά ενώ, παράλληλα, ένας ενδιαφερόμενος μπορεί γρήγορα να βγάλει τα συμπεράσματά του ελέγχοντας τη δημόσια παρουσία των οργανώσεων.

Επομένως, είναι πιθανό να βρείτε στη βάση μας οργανώσεις που σήμερα μπορεί να είναι ανενεργές ωστόσο στο παρελθόν είχαν παρουσία και δραστηριότητα, τόσο στον φυσικό κόσμο όσο και στον ψηφιακό. Ακόμη από τη βάση μας είναι πολύ πιθανό να έχουν αφαιρεθεί ομάδες οι οποίες είχαν εξαρχής προσωρινό χαρακτήρα π.χ. η άτυπη ομάδα διοργάνωσης ενός συνεδρίου ή κοινοπραξίες εταίρων σε προσωρινό και περιορισμένο χαρακτήρα π.χ. στο πλαίσιο ενός συγχρηματοδοτούμενου έργου.

Εξαιρούμενες κατηγορίες

Από τη βάση μας παραλήφθησαν οργανώσεις και ομάδες που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό της τη σύνδεση με τον κόσμο του επιχειρείν. Τέτοια είναι π.χ. επιμελητήρια, οργανισμοί διασύνδεσης που ανήκουν στον εμπορικό κόσμο, όμιλοι επενδυτών, κλπ. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν ομάδες που φέρνουν μια επιπλέον διάσταση στον τομέα της επιχειρηματικότητας, π.χ. γυναικεία επιχειρηματικότητα, επιχειρηματικότητα προσφύγων και μεταναστών/τριων, κλπ.

Επίσης έχουν εξαιρεθεί ομάδες φοιτητικές, γραφεία διασύνδεσης, σύνδεσμοι αποφοίτων εκτός εάν παρουσιάζουν κάποιο πραγματικά ξεχωριστό έργο, δράσεις, δημοσιεύσεις, κλπ.

Ακόμη έχουν εξαιρεθεί παραρτήματα κρατικών υπηρεσιών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

Παραρτήματα

Προχωρώντας τις καταγραφές παρατηρήσαμε ότι υπάρχουν αρκετές οργανώσεις στην Ελλάδα οι οποίες αποτελούν παράρτημα μιας μεγαλύτερης διεθνούς οργάνωσης με έδρα το εξωτερικό. Επί της αρχής αυτό δεν είναι περίεργο ή προβληματικό, ωστόσο μας δημιουργεί μια σκέψη για το πώς θα χειριστούμε αυτές τις περιπτώσεις καλύτερα.

Αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι αρκετές οργανώσεις στην Ελλάδα οι οποίες λειτουργούν ως παραρτήματα διεθνών οργανώσεων φαίνεται να έχουν αυξημένη αυτονομία στη δράση τους και στην επικοινωνία. Για παράδειγμα, η Greenpeace Ελλάδος ή οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα είναι τέτοιες οργανώσεις και καλώς έχουν δική τους καταγραφή.

Αντίθετα, υπήρξαν περιπτώσεις οργανώσεων που βρέθηκαν κυρίως μέσα από το LinkedIn οι οποίες, όμως, δεν φαίνεται να έχουν αυτόνομη παρουσία και επικοινωνία στην Ελλάδα π.χ. δεν διαθέτουν ξεχωριστή ελληνόφωνη ιστοσελίδα, εμφανίζουν ελάχιστα ή και καθόλου συνεργάτες στη χώρα μας.

Επεκτάσεις

Εδώ θα θέλαμε να σημειώσουμε μερικές ιδέες για το πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί η βάση δεδομένων ώστε να είναι πιο χρήσιμη για τον καταστατικό της σκοπό – να βελτιώσει την ψηφιακή παρουσία των ΜΚΟ στην Ελλάδα.

Αρχικά θέλουμε να ανοίξουμε τη διαδικασία της καταγραφής στο κοινό. Αυτό σημαίνει ότι εάν ανήκετε σε κάποια οργάνωση η οποία δεν εμφανίζεται αυτή τη στιγμή στη βάση μας, μπορείτε να με ενημερώσετε με ένα απλό email στο spyros.tzortzis@stellarpartners.gr και θα φροντίσουμε να προστεθούν τα στοιχεία σας εκεί.

Το δεύτερο βήμα έχει να κάνει με την επέκταση της Βάσης πέρα από τις ΜΚΟ ώστε να συμπεριλαμβάνει το οικοσύστημα της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας, το οποίο αυτή στιγμή έχει καταγραφεί μόνο ειρήσθω εν παρόδω. Η πρώτη πηγή που θα κοιτούσαμε για το οικοσύστημα της ΚΑΛΟ είναι το Μητρώο Φορέων ΚΑΛΟ το οποίο είναι δημόσιο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καλυφθεί σχετικά εύκολα ο συγκεκριμένος τομέας, χωρίς να αποκλείονται αλληλεπικαλύψεις με τις υπάρχουσες οργανώσεις.

Ένα τρίτο βήμα έχει να κάνει με την αξιολόγηση των καναλιών επικοινωνίας των ΜΚΟ. Για παράδειγμα, μπορούν να αξιολογηθούν τα social media των οργανώσεων σχετικά με το αν τηρούν καλές πρακτικές δημοσιότητας. Επίσης μπορεί να γίνει μία αυτοματοποιημένη αξιολόγηση η οποία μπορεί να ανασύρει προβλήματα στο περιεχόμενο των ιστοσελίδων των οργανώσεων, ή να γίνει ένας μη-αυτοματοποιημένος έλεγχος διαθεσιμότητας των στοιχείων δημοσιότητας κάθε οργάνωσης.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι η βάση δεδομένων είναι ακριβώς αυτό – μία βάση και μια αφετηρία. Σίγουρα υπάρχει μια ιδιαίτερη αγάπη από μέρους μου σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τη συλλογή και καταγραφή αυτών των δεδομένων, ωστόσο αυτό δεν αφαιρεί την προσδοκία ότι αυτή η βάση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάτι μεγαλύτερο από απλώς μια οργανωμένη αποθήκη αριθμών και link.

ΜΙΛΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Κλείστε ένα ραντεβού